

Onze diensten
Eikmans Juristen combineert juridische expertise met maatwerk en een persoonlijke benadering. Wij werken op afstand, maar ook op interim basis. Neem gerust contact met ons op om samen uw wensen en behoeften te inventariseren en te ontdekken hoe wij uw organisatie kunnen ontzorgen en versterken.

1
Privaatrechtelijke vraagstukken
Contracten & Aansprakelijkheid
✔ Overeenkomsten – Opstellen en beoordelen van diverse (samenwerkings)overeenkomsten en bestuursovereenkomsten met private en/of semi-publiekrechtelijke partijen.
✔ Aansprakelijkheid & claims – Behandelen van aansprakelijkstellingen, (bouw)claims en beleidsvraagstukken.
✔ Juridisch advies – Ondersteuning bij algemene privaatrechtelijke vraagstukken binnen de organisatie.
2
Juridisch Projectmanagement
✔ Projectleiding: Sturing geven aan projecten en waarborgen van rechtmatigheid.
✔ Juridisch advies over het proces – adviseren van bestuur, ketenpartners en de interne organisatie.
✔ Beleid – Opstellen en implementeren van beleid.
✔ Bestuurlijke advisering – Ondersteunen van dijkgraaf, wethouders en bestuurders bij juridische vraagstukken.
✔ Procesbegeleiding – Coördineren van besluitvormingsprocedures en bewaken van deadlines.
​
Wij zorgen voor een juridisch solide en goed georganiseerd proces.
3
Bezwaar & (hoger) Beroep
Fysiek Domein
✔ Juridisch advies – aan o.a. de afdelingen Ruimtelijke Ordening, Handhaving, Verkeer & OOV.
✔ Bezwaarschriften – Behandelen bezwaarschriften en opstellen van Nota’s van Heroverweging.
✔ Vertegenwoordiging College – in woord en geschrift bij de Commissie bezwaarschriften en in (hoger) beroepsprocedures.
✔ Beslissingen & voorstellen – Opstellen van beslissingen op bezwaar en collegevoorstellen en het college hierover adviseren.
✔ Ingebrekestellingen – Beoordelen en behandelen van ingebrekestellingen bij niet tijdig nemen van een besluit.
✔ Processtukken – Opstellen van verweerschriften en pleitnota’s.
Komen partijen er samen niet uit? Daniëlla is tevens gespecialiseerd Overheidsmediator.

4
Bestuurlijk Juridische Zaken
Algemeen Bestuurlijk Juridische Zaken:
​
✔ Proactief Advies- advisering/signalering aan verschillende organisatieonderdelen en het bestuur over belangrijke ontwikkelingen in de maatschappij, wet- en regelgeving en jurisprudentie.
✔ Strategische Analyse- Analyseren en beoordelen van complexe en strategische vraagstukken met betrekking tot gemeentelijke aangelegenheden.
Aansprakelijkheidsbeperking – Juridische waarborgen in contracten en convenanten.
✔ Intern Aanspreekpunt- Intern aanspreekpunt voor bestuurlijke en juridische aspecten die samenhangen met de bedrijfsvoering en externe samenwerkingsverbanden.
✔ Ondersteuning bij Onderhandelingen- Begeleiden en ondersteunen van gemeentelijke onderhandelingspartners tijdens het onderhandelingsproces.
✔ Opleiden juristen- opleiden/begeleiden van de (junior) juristen in loondienst.
​​
5
Privacyrecht/AVG
Daniella is een geaccrediteerde Privacy Officer en FG voor de overheid.
​
✔ Privacywetgeving – Organisatie breed adviseren over de naleving van de AVG en UAVG.
✔ Opzetten en verbeteren van een werkende privacy organisatie.
✔ Risico's, kansen en beleidsvraagstukken in kaart brengen en hierover adviseren aan bestuur/college/organisatie.
✔ Privacy bewustzijn in organisatie vergroten
✔ Opstellen AVG-protocollen en beleidsstukken.
✔ Intern personeel opleiden.
✔ Inwoners vertrouwen geven in de verwerking en bescherming van hun persoonsgegevens.
✔ Privacy vragen uit de organisatie beantwoorden.
✔ Organisatie voorbereiden op audit en resultaten vertalen naar een Plan van Aanpak/maatregelen.
✔ Verwerkersovereenkomsten & convenanten – Opstellen, beoordelen en onderhandelen met leveranciers.
✔ Toetsen op de naleving van privacyregels en procesoptimalisatie en verbeterpunten aandragen en uitwerken.
✔ Aansprakelijkheidsbeperking – Juridische waarborgen in contracten en convenanten.
✔ Data Protection Impact Assessment (DPIA) – Opstellen en beoordelen. Risico’s in kaart brengen en rapporteren.
✔ Het toetsen van innovatieve tools/projecten op privacy risico's.
✔ Bestuurlijke advisering – Ondersteunen van afdelingen en college van B&W bij privacyvraagstukken.
​
6
Klachtenrecht
Klachtenbehandeling en klachtencoördinatie:
✔ Opzetten/beoordelen/verbeteren van een werkend klachtenbeleid.
✔ Plan van Aanpak Klachtbehandeling opstellen.
✔ Aanspreekpunt Nationale Ombudsman.
✔ Advies aan bestuurders – Ondersteuning van wethouder en burgemeester.
✔ Begeleiding klachtbehandelaars – Adviseren en trainen van medewerkers.
✔ Coördinatie klachtdossiers – Overzicht en sturing op afhandeling.
✔ Verbetering juridische kwaliteit – Optimaliseren van gemeentelijke dienstverlening.
✔ Leren van klachten – Analyseren van trends en doorvoeren van verbeteringen.
✔ Kennisdeling – Organiseren van bijeenkomsten en trainingen.
✔ Inzicht in klachtenprocessen en gespreksvoering – Bijwonen van gesprekken tussen klachtbehandelaars en burgers.